Google Analytics

Google Analytics

ابزار ارائه شده توسط کمپانی Google به نام Google Analytics یک راهکار حرفه ای برای کنترل و مانیتور ترافیک وب سایت می باشد که به صورت مجانی انتشار داده شده و ابزارهای غنی و بسیار پرکاربردی را جهت کنترل ترافیک وب سایت و هم چنین جهت دادن به بازاریابی شما در اختیارتان قرار می دهد. این سرویس گوگل در واقع توسط مجموعه نرم افزاری Urchine  تولید شده بود که بعد ها کمپانی Google با خرید موسسه Urchine شروع به توسعه و کامل نمودن ابزار تحلیلی آن نمود و سپس در سال ۲۰۰۵ نام آن را نیز به Google Analytics   تغییر داد. این کمپانی در اوایل ارائه این محصول، به دلیل درخواست های بالا ، آن را برای عموم عرضه نکرده بود و با یک سیستم قرعه کشی از بین افراد ثبت نام شده ، نسبت به ارائه سرویس خود به آن ها به صورت محدود اقدام می نمود. بعد ها در اواخر آگوست سال ۲۰۰۶ این کمپانی اعلام کرد که سرویس Analytics خود را برای عموم به صورت رایگان ارائه می نماید.

به کمک Google Analytics می توانید  تبلیغات وب سایت خود را با هدف نموده و دقیقا بدانید که وب سایت شما بیشتر دارای چه مخاطبانی از چه نقطه جغرافیایی می باشد.

برای بسیاری از کمپانی های حرفه ای استفاده از راهکار Google Analytics برای تحلیل و کنترل ترافیک وب سایت خود یک امر ضروری و مهم می باشد. حتی در صورتی که سازمان شما مسئولیت مدیریت و اداره صد های وب سایت را نیز داشته باشد، باز هم ابزار Google Analytics با ارائه راهکار های تحلیلی و کنترلی مناسب همواره باعث صرفه جویی های قابل توجهی در هزینه و زمان می شود. گزارشی نشان می دهد  که ۵۷% از ۱۰،۰۰۰ وب سایت محبوب دنیا از ابزار Google Analytics برای تحلیل بازدیدکنندگان و همچنین ارائه راهکارهای جدید برای پربازدیدتر کردن وب سایت خود استفاده می نمایند.

نحوه کار Google Analytics

Google Analytics  از First-party Cookie ها و همچنین کد های Page Tag که  Google Analytics Tracking Code (GATC) نام دارند و از نوع  Javascript هستند برای جمع آوری اطلاعات در مورد بازدیدکنندگان وب سایت شما استفاده می کند. در واقع با فعال نمودن کدهای مورد استفاده برای ردیابی در وب سایت خود، روبات های گوگل را قادر خواهید ساخت تا بتوانند تک به تک صفحات وب سایت شما را مشاهده کرده و تمامی اطلاعات لازم در مورد بازدیدکنندگان آن ها را در اختیارتان قرار دهند. این ابزار همچنین می تواند گزارش کاملی را در مورد تبلیغات وب سایت شما ارائه کند.همچنین قادر است به طور ناشناس رفتار بازدیدکنندگان را در وب سایت شما تحت نظر بگیرد و اطلاعاتی را مانند محل زندگی بازدیدکننده، کارها و لینک های بازدید شده توسط او در وب سایت، و هر نوع فعالیت دیگر آن ها را جمع آوری و به شماارائه دهد.

از دیگر انواع گزارشات قابل ارائه توسط Google Analytics می توان به ردیابی بازدیدکنندگانی که از تلفن همراه برای مشاهده وب سایت شما استفاده نموده اند، ثبت اطلاعات مربوطه که بازدیدکنندگان شما چه مقدار از تکنولوژی هایی مانند Ajax ، Flash و … استفاده کردند، و همچنین جزئیات فعالیت بازدیدکنندگان اشاره نمود.شما همچنین قادرخواهید بود تا گزارش جدیدی با فرمت تازه ای را تنظیم و سفارش سازید.

علاوه برگزارشهای فوق یکی از برترین قابلیت های این ابزار، ارائه گزارش کاملا تصویری از تعداد بازدید های وب سایت شما به تفکیک فایل می باشد.

تمامی اطلاعات فوق به راحتی و با انجام چندین مرحله ساده در یک محیط کاربری گرافیکی و قابل درک قابل جمع آوری می باشند. عملکرد Google Analytics  هیچ گونه مشکل و یا بار اضافی ترافیکی را در وب سایت شما به وجود نمی آورد و همچنین احتیاجی به نصب فایل های اضافی در فضای میزبانی خود ندارید.

برخی از ابزارهای مرورگر مانند ابزار Ad Block  و  یا No Script مرورگر Firefox مانع کارکردن کد های GATC برای ردیابی برخی از بازدیدکنندگان می گردد. همچنین برخی از نرم افزارهای خصوصی سازی شبکه مانند Tor آدرس IP بازدیدکننده را به یک آدرس غیرواقعی تغییر می دهد و این امر باعث بروز اشتباه در آمار های جغرافیایی ثبت شده توسط Google Analytics می گردد.

علاوه بر محدودیت های فوق نیز در برخی موارد ممکن است برخی از بازدیدکنندگان از مرورگری استفاده کنند که از Javascript  پشتیبانی نکند و یا به صورت دستی آن را غیرفعال کرده باشند که این موضوع نیز باعث عدم ثبت شدن اطلاعات آن ها توسط google Analytics  می گردد. اما تمامی محدودیت های فوق باز هم مانع نمی شود که از چنین ابزار فوق العاده ای برای تحلیل وب سایت خود استفاده نکنید، زیرا با وجود درصد اشتباهات در محاسبه و تحلیل بازدیدکنندگان، همچنان ابزار تحلیلی گوگل، ابزاری قدرتمند و هوشمند می باشد.

زبان PHP

زبان PHP

PHP مخفف PHypertext Preprocessor یک زبان قدرتمند ( Cross-Platform , Html embeded ) برای ساخت وب سایت های پویا و داینامیک است .  یک زبان سمت سرور که اسکریپت های آن بر روی سرور اجرا می شود . با استفاده از زبان php ، شما می توانید سایت ها و پورتال های بزرگ سازمانی را با قدرت طراحی و برنامه نویسی کنید . php در نسخه های مختلفی به بازار عرضه شد که در حال حاضر نسخه ۵ آن توسط توسعه دهندگان php به کاربران و برنامه نویسان ارائه شده است . با آمدن php 5 تحول جدیدی در php ایجاد شد به صورتی که Microsoft سازنده زبان Asp بار دیگر از رقیب خود یعنی php عقب افتاد.

سمت سرور یا server side بدین معنی است که دستورات بر روی سرور اجرا می شود و کاربر نمی تواند در آن دخیل باشد . یک سرویس دهنده در حقیقت یک کامپیوتر مخصوص می باشد که صفحات وب در آنجا نگهداری می شوند و از آنجا به مرورگر وب کاربران منتقل می شوند. (مثال : زبان asp)

سمت مشتری یا  client side بدین معنی است که دستورات بر روی مرورگر اجرا می شود و کاربر می تواند در آن دخالت کند .  (مثال : زبان جاوااسکریپت)

منظور از Cross-Platform بودن این زبان این است که بروی هر سیستم و با هر سیستم عاملی از قبیل Unix, Windows NT,  Macintosh, Os/2  اجرا میشوند. توجه کنید که منظور از سیستم عامل، سیستم عامل هایی می باشند که بر روی سرویس دهنده نصب می شوند . PHP نه تنها قابلیت اجرا بر روی هر سیستم عاملی را دارا می باشد بلکه برای منتقل کردن برنامه های آن از یک سیستم عامل به سیستم عامل دیگر احتیاج بــه تغییرات اندکی خواهید داشت و حتی در بعضی از موارد بدون احتیاج به هیچ تغییری می توانید یک برنامه به زبان php را از یک سیستم عامل به سیستم عامل دیگر منتقل کنید.

منظور از Html embeded بودن PHP این است که دستورات این زبان در بین کدهای html  قرار می گیرند. بنابراین برنامه نویسی به زبان PHP کمی پیچیده تر از برنامه نویسی به زبان Html به حساب می آید.

پایگاه داده هایی که جهت ذخیره سازی و بازیابی اطلاعات در زبان php استفاده می شود ، MySql , Oracle , Sybase , Solid , PostgreSQL , Generic ODBC است که معروف ترین و پرکاربردترین انها MySql است .

فایل های php می توانند حاوی متن ، تگ های HTML و اسکریپت ها باشند ، کاربر در هنگام اجرای اسکریپت نمی تواند کدهای php را مشاهده کند و تنها تگ های HTML را مشاهده می کند ، بدین معنی که کدهای php روی سرور تفسیر میشوند و خروجی html و یا خروجی های دیگری تولید میکند که توسط کاربر قابل مشاهده است.

منبع: مدرسه مجازی ایرانیان

تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک

تعریف تجارت الکترونیکی
در یک تعریف ساده ، تجارت الکترونیکی را می توان انجام هرگونه امور تجاری و بازرگانی به صورت onlineو از طریق شبکه جهانی اینترنت بیان کرد . این تکنیک در سال های اخیر در بستر inntementرشد فزاینده ای داشته است . این امر می تواند شامل خرید و فروش عمده یا خرده کالاهایی فیزیکی و غیر فیزیکی (نظیر اتومبیل و یا نرم افزارهای کامپیوتری) ، ارائه سرویسهای مختلف به مشتریان (نظیر مشاوره های پزشکی یا حقوقی) و دیگر موارد تجاری (هم چون تبادل کالا به کالاو راه اندازی مناقضات و مزایدات) باشند .
هدف از به کار گیری تجارت الکترونیکی ، گسترش روش های قدیمی تجارت نیست ، بلکه ارائه روش جدید در انجام امور بازرگانی محسوب می شود . به واسطه این روش جدید جوانان قادرند که محصولات و خدمات خود را به شکل تمام وقت به تمام خریداران در سراسر جهان مستقل از مرزهای جغرافیایی وملیت ها عرضه کنند . بسیاری از مردم ،تجارت الکترونیکی را منحصر به خرید و فروش از طریق شبکه اینترنت می دانند ، در حالی که این امر فقط بخش کوچکی از تجارت الکترونیک را تشکیل می دهد و این مفهوم اکنون گستره وسیعی از جنبه های مختلف تجاری و اقتصادی را دربرگرفته است . به سادگی می توان هر گونه تراکنش مالی ، تجاری بین موسسات و افراد مختلف را در حیطه تجارت الکترونیک گنجاند . بر مبنای تعریفی که کنسرسیوم صنعت Commercenetاز تجارت الکترونیکی ارایه می دهد این نوع تجارت عبارت است از استفاده از کامپیوتر های یک یا چند شبکه برای ایجاد وانتقال اطلاعات تجارت که بیشتر با خرید وفروش اطلاعات ، کالا و خدمات از طریق اینترنت مرتبط است . رسالت تجارت الکترونیکی فقط ارتباط نیست بلکه پی ریزی و تقویت روابط تجاری است . تجارت الکترونیکی در حال تغییر روش های تجارت خرید و حتی تغییر نحوه تفکر ماست . پس تعریف جامع تر از تجارت الکترونیک عبارت ا ست از : تبادل اطلاعات تجاری و فروش اطلاعات خدمات وکالا با استفاده از شبکه جهانی اینترنت .
تفاوت مبادله الکترونیکی داده ها با تجارت الکترونیک
در موارد زیادی دیده شده که مبادله الکترونیکی داده ها را مترادف با تجارت الکترونیک دانسته و هر کدام را در جای دیگری بکار می برند. این دو تکنولوژی اصلاً مشابه هم نبوده و کاملاً مجزا می باشد. البته می توان اینطور گفت که تجارت الکترونیک مکمل مبادله الکترونیکی داده هاست.مبادله الکترونیکی داده بصورت مکانیزمی تعریف می شود که به موجب آن انتقال و تبادل داده در راستای تحقق فعالیت های تجاری با ساختار و شکل تعریف شده و بکارگیری پیام های استاندارد شده بین المللی، توسط ابزار الکترونیکی از یک کامپیوتر به کامپیوتر دیگر انجام می شود. در حالیکه تجارت الکترونیک عبارت از مبادله تجاری بدون استفاده از کاغذ است که در آن از مبادله الکترونیکی داده ها به عنوان یک ابزار به همراه پست الکترونیک، تابلوی اعلانات الکترونیک، انتقال الکترونیک وب و سایر فناوریهای مبتنی بر شبکه استفاده می شود. بعبارت دیگر مبادله الکترونیکی داده ها بعنوان ستون فقرات تجارت الکترونیک عمل می نماید. چنانچه از تعریف فوق بر می آید. تجارت الکترونیک حیطه ای بسیار وسیع تر از مبادله الکترونیکی داده دارد.

منبع: طلوع

سیستم مدیریت محتوا

سیستم مدیریت محتوا

CMS یا سیستم مدیریت محتوا یک برنامه نرم افزاری روی سرور است که به مدیر سایت اجازه می‌دهد تا محتوای سایت را بدون نیاز به طراحی دوباره سایت، تغییر دهد. در واقع طراح اولیه سایت، یک بار سیستم محتوا را طراحی می‌کند و تعدادی قالب آماده برای صفحات طراحی کرده و آن را روی سایت شما نصب می‌کند. و حال شما به راحتی می‌توانید صفحات دیگری را به آن کم یا اضافه یا ویرایش کنید.

سایتهای مجهز به سیستم مدیریت محتوا که در اصطلاح به CMS که مخفف Content Management System است مشهورند، وبسایتهایی از نوع پرتالها یا سایتهای پویا هستند که برای مصارف خاص توسط طراحان حرفه ای و یا شرکتهای طراحی حرفه ای ایجاد میشوند.

تمام مزایا و معایب مربوط به سایتهای پویا در مورد سایتهای مجهز به سیستم مدیریت محتوا صدق می کند. البته در نظر داشته باشید که سایتهای پویا و پرتالها نیز مجهز به سیستم مدیریت محتوا هستند اما آنچه که در CMS ها متفاوت است طراحی آنها و سیستمهای مدیریت محتوای آنها برای مصارف خاص است.

وردپرس چیست؟

وردپرس تنها سیستم مدیریت محتوایی است که علاوه بر سادگی و انعطاف پذیری نکات سئو را در خود رعایت کرده است. این موضوع در کمتر سیستم مدیریت محتوای کدبازی دیده می شود و ودرپرس بر خلاف بسیاری سیستم های مدیریت محتوای دیگر مشکل سئو ندارد.

  • سئو بسیار قوی در مقایسه با سایر اسکریپت های آماده
  • سادگی کارکردن با بخش مدیریت محتوا
  • انعطاف پذیری قابل توجه
  • وجود قالب های رایگان بسیار زیاد در سراسر وب
  • سادگی ایجاد پوسته و قالب جدید در وردپرس
  • دریافت نسخه های جدید به صورت خودکار
  • وجود افزونه های بسیار زیاد برای کاربردهای مختلف
  • امکان کدنویسی و توسعه وردپرس به زبان php در نهایت سادگی
  • رایگان است

چه عاملی باعث محبوبیت وردپرس شده است؟

درست است که وردپرس اول به عنوان نرم افزار وبلاگ نویسی کار خود را آغاز کرد، اما قالب وردپرس تبدیل به یکی از زبده ترین سیستم های مدیریت محتوای موجود شده است و امکان استفاده از این قالب ها برای هر هدفی وجود دارد، از وبلاگ های سفارشی  تا سایت شرکت های بزرگ.
اسم های بزرگی مثل وال استریت ژورنال، نیویورک تایمز، CNN و eBay همشون از پلتفرم وردپرس استفاده میکنند. اما مزیت اصلی این سیستم نسبت به دروپال و جوملا چیست؟

  • استفاده آسان

رابط کاربری ساده وردپرس باعث شده است بروزرسانی سایت و مطالب، از ارسال های وبلاگ تا چندرسانه ای ها مثل عکس و ویدئو، بسیار ساده باشد، وردپرس راههای زیادی برای سفارشی سازی سایت پیش پای کاربران خود قرار داده است.

  • سفارشی سازی

به دلیل استفاده وردپرس از PHP (که منبع باز است) کاربرانی که از این سیستم دیریت محتوا استفاده میکنند به راحتی میتوانند در اینده وب سایت خود را ارتقا دهند.
همچنین به دلیل تعداد زیاد توسعه دهندگان این سیستم وافزونه و قالب های متعدد می توان هر امکانمتدوالی را به راحتی به سایت اضافه کرد. دلیل ازدیاد توسعه دهندگان نیز طبیعت متن باز بودماین سیستم است.

منبه: پارس فناوران، سایتدار

گواهی نامه SSL

گواهی نامه SSL

گواهی نامه SSL چیست؟

گوااهی نامه(SSL (Socket Secure Layer ، یک استاندارد وب برای کدکردن اطلاعات بین کاربر و وب سایت است. اطلاعاتی که توسط یک اتصال SSL مبادله می شوند بصورت کد شده ارسال می شوند و بدین ترتیب اطلاعات مبادله شده از دزدیده شدن یا استراق سمع محافظت می شوند. SSL برای شرکتها و مشتریان این امکان را فراهم می کند که بتوانند با اطمینان اطلاعات خصوصی شان را مانند شماره کارت اعتباری، به یک وب سایت بطور محرمانه ارسال کنند. برای برقراری یک اتصال SSL به Web Server Certificateها نیاز می باشد.

چرا SSL؟

هنگامی که به فروشگاهی وارد می شوید ، می دانید که با چه وضعیتی روبرو هستید.کالاها ، مارک آنها و راهنمای فروشگاه را می بینید. می توانید مطمئن باشید که اگر در خرید شما اشکالی پیش بیاید ، مدیر فروشگاه یا صاحب آن برای مراجعه در دسترس خواهند بود.
اما بر روی اینترنت ، مراجعه کنندگان به پایگاههای وب هیچ راه قابل اطمینانی برای آگاهی از اینکه چه کسی صاحب پایگاه “فروشگاه مجازی” است ، دردست ندارند. هنگامی که مشتریان با قصد انجام یک خرید اینترنتی ، به یک پایگاه وب وارد می شوند ، علاقه دارند بدانند که پول را به چه کسی می پردازند. آنها خواستار اثبات هویت صاحب پایگاه بوده ، و می خواهند بدانند که اطلاعات شخصی ارسالی آنها به پایگاه مزبور توسط سایر کاربران اینترنتی قابل ردگیری و تداخل نیست. اینجاست که گواهینامه های الکترونیکی SSL به صحنه می آیند.

اطلاعات هر گواهی نامه SSL:

بطور معمول یک گواهی نامه SSL دارای اطلاعات شما بعنوان دارنده گوهینامه میباشد که این اطلاعات عبارتند از :

نامه دامنه

نام شرکت شما

نشانی شما

شهر و ایالت شما

کشور محل اقامت شما

تاریخ انقضا گواهینامه

با خرید یک گواهینامه SSL علاوه بر آنکه اطلاعات کامل خود را به مشتری ارائه میدهید که این باعث ایجاد امنیت خاطر خریدار میگردد تمامی اطلاعات رد و بدل شده مابین کامپیوتر بازدید کننده سایت شما و سرور وب سایت شما کد شده و قابل بازیابی نمیباشد .

در حال حاضر تمامی وب سایتهایی که بخش فروش الکترونیک دارند از گواهینامه SSL برای بخش فروش الکترونیک خود استفاده میکنند .

منبع: ایکام

وب سرور

وب سرور

وب سرور

وب سرور وظیفه ی ارائه صفحات کاربران را به آن ها دارد به گونه ای که هر گونه صفحه HTML همراه با هر نوع مطالب مانند تصاویر ، متن ها ، فایل شیوه نامه یا (CSS ) و همینطور جاوا اسکریپت ها را به ما بر می گرداند
در واقعیت می توان گفت برنامه کامپیوتری میباشد که در خواست های HTTP را قبول میکند که همان مرورگر های وب هستند و طبق شیوه عملکردی که در بالا توضیح دادیم پاسخ ها را با یک سری اطلاعات به کاربر بر میگرداند که این پاسخ ها همان صفحاتHTML است

ویژگی های وب سرور :

۱ – اداره کردن مفاهیم استاتیک و همچنین داینامیک که از زبان های برنامه نویسی مختلفی مانند PHP ، ASP.net و ….. پشتیبانی میکند
۲ – پشتیبانی از HTTPS جهت اتصال سالم و ایمن تر و استفاده کردن از پورت ۴۴۳ به جای ۸۰
۳ – فشرده سازی مطالب با استفاده از کد سازی GZIP و …..
وب سرور دقیقا چگونه عمل میکند ؟
برای درک بیشتر نحوه عملکرد وب سرور باید گفت که مسیر تبادل اطلاعات بین یک مرورگر وب از راه دور و یک وب سرور به سادگی تعریف آن نیست
ساختار مرورگر ها به گونه ای است که با استفاده از DNS های دامنه که آن را به عنوان یک آدرس IP منحصر به فرد برای هر سایت میشناسد میتواند از این طریق به سرورهای خاصی دسترسی داشته باشد مرورگر پس از ایجاد ارتباط با سرویس دهنده های وب از طریق آدرسIP به درخواست صفحه مربوط به وب پاسخ می‌دهد . اساس صفحات وب HTML است که این صفحات پیش فرض به طور رایج برای بسیاری از وب سایت ها فرمت INDEX.HTML را دارد و به همین جهت است که هر آدرسی را که در مرور گر وارد میکنیم به طور پیش فرض فایل HTML را برای شما به عنوان پاسخ بر میگرداند و پس از این مرحله کد های HTML بررسی میشود تا صفحه به نمایش در بیاید

چگونه یک وب سرور راه بیندازیم ؟

اگر شما بخواهید یک وب سرور بر روی ویندوز ۷ راه اندازی کنید ابتدا باید از کنترل پنل “Programs and Features” را باز کنید و بعد روی دکمه “Turn Windows features on or off“ کلیک کنید و در مرحله بعدی در قسمت “Internet Information Services” روی چک باکس آن کلیک کرده و آن را فعال کنید اما به طور پیش فرض، IIS یک سرور در FTP فعال نیست پس باید برروی چک باکس FTP server کلیک کنید و اگر هم بخواهید به فایل‌های کامپیوتر خود از راه دور دسترسی داشته باشید باید Web Management Tools را هم کلیک کنید.
وب سرور یک امر ساده نیست بلکه میتواند زبان های برنامه نویسی مختلفی را یر روی خود نصب کند در جهت اینکه نیاز های کاربران خود را بر طرف کند زبان هایی مانند: روبی، جاوا، PHP، سی پلاس پلاس، دات نت، و بسیاری موارد دیگر
دو نوع سرور وب وجود دارد که به شرح آن میپردازیم
سرور وب اپاچی در توسعه و همگانی شدن وب جهانی نقش بسیار مهمی داشته‌است. این سرور وب که به زبان C نوشته شده‌است دارای قابلیت cross- platform بوده و بر روی ماشین‌های مختلف قابل اجرا می‌باشد. دلیل انتخاب این اسم برای این سرور وب را نیز دو مورد ذکر کرده‌اند اول اینکه به یکی از قبایل قدیمی بومی آمریکا که به خاطر مقاومت و مهارت در ساخت ابزار آلات جنگی مشهور می‌باشند احترام گذاشته شود و ثانیاً به این دلیل که (Root)ریشه پروژه به صورت یک سری پچ (Patch)می‌باشد. این سرور وب در یک گروه و به صورت کد باز (open source) گسترش یافت و از سال ۱۹۹۶ به عنوان محبوب‌ترین سرور وب برای HTTP در وب جهانی شناخته شده بود ولی در سال ۲۰۰۵ میدان مبارزه را به IIS مایکروسافت باخت و در حال حاضر نزدیک به ۴۹٪ بازار سرورهای وب جهان را به خود اختصاص داده‌است همچنین MAC OS آن را به عنوان سرور وب اصلی در پشتیبانی از WEB OBJECT خود برگزیده‌است و همچنین آپاچی برای میزبانی هر دو نوع وب ایستا و وب پویا مناسب است و دومین سرور وبی که وجود دارد سرور وب IIS است
وب سرور IIS سرور وبی است که ارائه دهنده آن شرکت مایکروسافت می‌باشد و آخرین نسخه آن IIS 7.5 است که برای سیستم عامل‌های Widows Server 2012 و Windows 8 طراحی شده است. در واقع IIS مجموعه‌ای از سرویس‌های اینترنتی است که بصورت یکجا نمایش داده شده‌است. طبق آخرین آماری که منتشر شد بعد از سرور وب آپاچی بیشترین محبوبیت را بین کاربران داشته‌است و هم اکنون نزدیک به ۳۶٪ بازار سرورهای وب جهان را در اختیار دارد. پلت فرمی که این سرور وب پشتیبانی می‌کند مایکروسافت ویندوز می‌باشد و در محیط‌های دیگر کار نمی‌کند.

منبع: وینت

تست سرعت

تست سرعت

تست سرعت سایت یا بررسی سرعت سایت بسیار مهم می باشد چرا که این نکته میتواند تاثیر بسزایی در سئو سایت شما داشته باشد. سرعت سایت تاثیر مستقیمی در سئو دارد پس شما در تمامی فرآیند های طراحی سایت و سئو باید این را  در نظر بگیرد که تست سرعت خود را تا حد زیادی بالا ببرید خیلی از عوامل میتواند بر سرعت سایت تاثیر گذار باشد در صورتی که به درستی وب سایت را طراحی کنید میتوانید به  سرعت وب سایت  کمک کنید البته تنها طراحی سایت نمیتواند تضمین سرعت باشد فاکتور های دیگری نیز در سرعت سایت تاثیر گذار می باشد که در ادامه با آنها آشنا خواهید شد:

هاست و سرور مورد استفاده برای وب سایت

فایل های js ,css , html  و حتی کد نویسی سمت سرور

تصاویر

تعداد ریکوئست های

و….

 

شما میتوانید با  وب سایت هایی که به منظور بررسی سرعت سایت  ایجاد شده اند وب سایت خود را بررسی کنید این وب سایت ها می تواند خطاهای  یافته شده در وب سایت شما را نشان دهند و شما برای از بین بردن این خطاهای دست به کار شوید تجربه نشان داده است که وب سایت هایی که دارای سرعت بالا تر از ۵ ثانبه می باشند اغلب مشتری های های خود را از دست می دهند سعی کنید با  مشاهده و یافتن خطاهای که موجب کاهش سرعت وب سایت شما می شود سرعت وب سایت خود را  بهبود ببخشید چرا که این امر میتواند تا حد زیادی به  بهینه سازی سایت شما  کمک کند.

 

وب سایت های بررسی سرعت وب سایت :

جی تی متریکس

پینگدون

گوگل

 

در صورتی که وب سایت شما  از تکنولوژی امپ نیز بهره مند می شود میتواند تا حد زیادی به  سرعت لود در موبایل کمک کننده باشد لازه  به ذکر می باشد از قرار دادن  فایل های و محتویات بیش از حد در صفحات خودداری کنید چرا که این اقدامات نیز میتواند موجب کاهش سرعت وب سایت شما شود.

منبع: سئوناب

کنسرسیوم جهانی وب

کنسرسیوم جهانی وب

کنسرسیوم جهانی وب یا W3C 1 کنسرسیومی است که سازمان‌های عضو آن می‌کوشند تا استانداردهای وب گسترش را گسترش دهند. راهبری وب جهانی در راستای افزایش پتانسیل آن توسط پروتکل‌های توسعه‌ای و راهکارهای ویژه آن، زمینه‌ساز رشد وب در درازمدت خواهد بود.

استانداردهای کنسرسیوم جهانی وب

نخستین و مهم‌ترین ماموریت W3C از طریق خلق استانداردهای وب و راهکارها دنبال می‌شود. پس از سال ۱۹۹۴میلادی، W3C بیشتر از ۹۰ استاندارد این‌چنینی را به‌صورت توصیه‌های W3Cپیشنهاد کرده است. همچنین W3C در زمینه آموزش و توسعه، نرم‌افزار توسعه و خدمات‌رسانی به‌صورت یک انجمن باز برای تبادل‌نظر در زمینه وب فعالیت می‌کند.

روشن است که برای رسیدن وب به بالاترین توانایی‌های آن، فناوری‌های بنیادین وب باید با یکدیگر سازگار باشند و به هر سخت‌افزار و نرم‌افزاری برای دسترسی به وب، امکان فعالیت بدهند. W3C این هدف را «یکپارچگی عملیات وب» می‌خواند. W3C با انتشار باز و غیراختصاصی استانداردها برای زبان‌های وب و پروتکل‌های آن، می‌کوشد تا از ناهماهنگی وب جلوگیری کند.

در ادامه به اختصار در باره چند نمونه از استانداردهای کنسرسیوم جهانی وب می‌پردازیم:

HTML

زبان نشان‌گذاری ابرمتن یا HTML ۲ یک زبان بین‌المللی برای شبکه جهانی وب است. همزمان با گسترش اولین مرورگر وب، تیم برنزلی زبان HTML را براساس SGML ۳ ارائه کرد. HTML یک زبان متنی است که مرورگرها می‌توانند آن را دریافته و به‌شکل متن و تصاویر گرافیکی نمایش ‌دهند. مرورگرها در آغاز تنها فایل‌های متنی را بر یک پلتفرم پردازش می‌کردند و این نقطه آغاز کار بود. پس از آن با افزایش کارآمدی مرورگر‌ها، تیم برنزلی کدهای HTML خود را روی اینترنت قرار داد و بدین ترتیب صفحات وب شامل متن و تصاویر گرافیکی شد. در این زمانHTML هنوز به‌صورت یک استاندارد برای وب درنیامده بود. با پیدایش کنسرسیوم جهانی وب بود که این زبان به‌صورت یک استاندارد برای وب درآمد و هم‌اکنون نیز توسط همین کنسرسیوم و کارگروه‌های مرتبط با آن درحال توسعه و گسترش است.

XML

زبان نشان‌گذاری گسترش‌پذیر یا XML ۴ یک زبان ساده و انعطاف‌پذیر در قالب متن است که براساس SGML نوشته شده. کنسرسیوم شبکه جهانی وب، استاندارد XML را پیشنهاد کرد. این کنسرسیوم همچنین اولین مرکز توسعه تمام ابزارهایی است که براساس استاندارد XML تولید می‌شوند. زبان XML بسیار شبیه زبان HTML است، با این تفاوت که HTML اطلاعات و داده‌ها را نمایش می‌دهد. اما XML اطلاعات و داده‌ها را تفسیر می‌کند. همچنین در XML برچسب‌های از پیش‌تعریف‌شده‌ای مانند HTML وجود ندارد و برنامه‌نویسان با توجه به نیازهای برنامه برچسب‌ها را تعریف می‌کنند.

مرورگر صوتی

تلفن از ???سال پیش از مهم‌ترین دستاوردهای بشر برای برقراری ارتباط با یکدیگر به‌شمار می‌آید. وب در مقایسه با تلفن دیرتر به‌وجود آمد، اما به‌سرعت در جهت برقراری انواع ارتباطات، پیشرفت می‌کند. امروزه نزدیکی و همگرایی ارتباطات از راه دور و وب باعث شده که بسیاری از امکانات فناوری وب در عرصه تلفن نیز وارد شود و این امر موجب شده تا بسیاری از توسعه‌دهندگان وب به ساخت ابزارهایی روی وب اقدام کنند که از طریق تلفن قابل دسترسی باشد و مردم بتوانند از طریق صوت با این ابزارها ارتباط متقابل داشته باشند.

کنسرسیوم جهانی وب چارچوبی جهت برقراری ارتباطات صوتی ایجاد کرده است که مکالمات صوتی، ترکیب اصوات، شناسایی اصوات و هر نوع ابزاری برای پاسخ به درخواست‌های مبنی بر صوت را برای کلیه افراد اعم از ناشنوایان و نابینایان شامل می‌شود. ابزارهای ممکن در این زمینه عبارتند از: ابزارهای دسترسی به اطلاعات شخصی، عمومی و بازرگانی و برقراری ارتباط با دیگران.

URL

مکان‌یاب واحد منبع یا URL ۶ ایجاد یک جامعه جهانی از دیگر اهداف بزرگ وب از آغاز پیدایش آن بوده است که در آن اطلاعات به‌اشتراک گذاشته شود. وب برای رسیدن به این هدف از سیستمURL استفاده می‌کند. URLها پایه و اساس معماری وب هستند. هر نوع منبع قابل دسترسی بر وب اعم از صفحات HTML، تصاویر گرافیکی، کلیپ‌های ویدئویی و برنامه‌ها یک نشانی دارند که توسط URL برای کامپیوترها قابل خواندن می‌شود. URL از ۳ بخش تشکیل شده است:

۱- نام سازوکاری که برای دسترسی به منبع موردنظر به‌کار می‌رود.

۲- نام میزبانی که منبع در آن قرار گرفته است.

۳- نام خود منبع که به‌صورت یک مسیر معین می‌شود.

منابع

http://www.w3.org/Consortium

http://www.yoursite2web.com

http://www.itiran.com

طراحی واکنش گرا

طراحی واکنش گرا

طراحی واکنش گرا یا Responsive، متدی در طراحی وبسایت است که وبسایت را منطیق بر سایز نمایشگر کاربر نمایش می دهد. بدون هیچ حرف اضافه ای، در اینفوگرافیک پیوست می توانید اطلاعات کاملی درباره وبسایتهای کنشگرا و شیوه عمل آنها بدست آورید.

از آنجا که امروزه فناوری به یک بخش ضروری از زندگی روزمره تبدیل شده است در نتیجه می بایست طیف گسترده ای از دستگاه هایی که کاربران به واسطه آنها قادر به دسترسی به اینترنت هستند را در نظر گرفت. زیرا انعطاف پذیری، کلید موفقیت در کسب و کار ،به خصوص، کسب و کار آنلاین است.

امروزه کاربران از بیشمار نمایشگر در ابعاد بزرگ و کوچک برای دستیابی به صفحات اینترنت استفاده میکنند.

تا چندی پیش برای نمایش یک وب سایت در موبایل، طراحی و برنامه نویسی مجزا تحت عنوان Mobile version یا سایت موبایل محور انجام می‌شد. در این نوع طراحی، سرور با توجه به شناسه مرورگر کاربر تشخیص می داد که کاربر سایت را با موبایل بازدید می کند در این حالت محتوای موبایل را در همان آدرس به او نشان می‌داد یا او را به URL مخصوص موبایل هدایت می نمود.

اهمیت طراحی واکنش گرا ریسپانسیو (RESPONSIVE)
با طراحی سایت واکنش گرا دیگر نیازی نیست که برای هر گجت موجود در بازار یک سایت اختصاصی طراحی کرد.در طراحی سایت واکنش گرا که Responsive Web Design مشهور است، ساختار لایه‌های سایت به صورت شناور طراحی می‌شود که باعث تنظیم عرض صفحه، سایز متن و … در ابعاد مختلف می شود که این کار به صورت کاملا خودکار انجام می‌شود.سایت واکنش گرا برای واکنش سایت نسبت به تغییر دستگاه های مختلف مانند تبلت، موبایل، لپ تاپ، تلویزیون های هوشمند و همچنین تغییر رزولوشن ها مورد استفاده قرار می گیرد.یک شرکت پیشرو و موفق بایستی اطلاعات کسب و کار خود را به بهترین نحو ارایه ونسبت به تغییر دستگاه کاربران واکنش مناسب دهد.با توجه به این امکان بی نظیر کاربر تعامل بهتری با سایت برقرار کرده و این تکنیک تاثیر مثبت و جذب بیشتری روی کاربر خواهد داشت.هم اکنون موقع تغییر و ارائه سایت در محتوایی جدید و قالبی پیشرو می باشد.

responsive diagramگوگل اعلام کرده است که وبسایتهای دارای نسخه موبایلی را در نتایج جستجو مشخص کرده و در نتیجه دارا بودن نسخه موبایل، به عنوان عاملی موثر بر بهینه سازی وبسایت درنظر گرفته خواهد شد. همچنین مطابق آمارها، تعداد کاربرانی که در سال ۲۰۱۵ از طریق موبایل به اینترنت مراجعه می کنند، از تعداد کاربران دسکتاپ پیشی خواهد گرفت. همین دو دلیل کافی است که برای طراحی مجدد وبسایت خود و ایجاد نسخه موبایلی آن اقدام نمایید.

بهینه سازی موتور جستجو

بهینه سازی موتور جستجو

سئو برگرفته از عبارت Search Engine Optimization است که کلمات معادلی چون SEO یا بهینه سازی موتور جستجو دارد که همگی آنها به یک معنی می باشند و می توان آن را بصورت زیر تعریف نمود:

سئو (بهینه‌سازی موتور جستجو) به معنای فریب و یا دستکاری موتور‌های جستجو با روش‌های غیر اخلاقی نیست. آن‌ها برای کمک کردن به بهبود رویت و ارتباط وب سایت‌ها در نتایج جستجوی طبیعی با هدف رسیدن به رتبه‌بندی بالا، ایجاد شده‌اند.

سئو را می‌توان مجموعه‌ای از روش‌ها برای تغییر استراتژیک وب سایت‌ها دانست. این فرآیند به بیان مهمترین عوامل مرتبط صفحه و افزایش اهمیت آن در صفحه نتایج جستجو، می‌پردازد.

سئو فرآیند ساده‌ای نیست که به راحتی پیاده‌سازی شود زیرا نیازمند دانش زیاد، علم پیش زمینه‌ای و صبر است. موتور‌های جستجو با تغییر مداوم الگوریتم‌های رتبه‌بندی خود غیر قابل پیش‌بینی هستند؛ بنابراین وظیفه مهندسین سئو بروز نگه داشتن اطلاعات خود در این زمینه است.

سئو سایت یا بهینه سازی موتور جستجو یکی از فعالیت هایی است که توسط سئوکار انجام می شود.

الگوریتم رتبه‌بندی گوگل دارای بیش از ۲۰۰ معیار جهت رتبه‌بندی یک سایت است. از این رو مهندسین سئو می‌بایست مهم‌ترین این معیار‌ها را جهت پیاده‌سازی موفق سئو بدانند.

هدف سئو یا بهینه سازی موتور جستجو کمک به وب سایت‌ها در بدست آوردن محل بالا در نتایج جستجوی طبیعی و افزایش ارتباط بین صفحات و کلمات کلیدی وارد شده توسط کاربران است. نمایش دادن بیشترین صفحات مرتبط با پرس‌و‌جوی جستجوی وارد شده دارای مزایای زیادی هم برای کاربر و هم برای موتور جستجو است که در آن کاربر بیشترین نتایج مرتبط جستجو شده را پیدا می‌کند و موتور جستجو قابل اعتماد می‌شود چرا که الگوریتم آن بیشترین صفحات مرتبط را نشان می‌دهد.

بعد از اینکه سئوبرای بهبود رتبه‌بندی سایت‌ها در نتایج جستجوی طبیعی کار خود را شروع کرد، این فرآیند نیازمند دانش و زمان برای پیاده‌سازی روش‌های خود شد. زمان، بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری اولیه برای بهینه شدن سایت و یا یک صفحه است.

منبع: سئوکار